Hvad er Six Sigma

Historien bag

Six Sigma-konceptet har sin oprindelse i Motorola. En flok af virksomhedens ingeniører besluttede sig i de tidlige 80’ere for at måle kvalitet ud fra fejl pr. en million muligheder. Der var brug for et bedre system til at styre produktionen med. Ved at tage udgangspunkt i den statistiske verdens budskab om at alle processer indeholder en vis variation, ønskede de at optimere hele produktionen. Der var således en erkendelse af, at det ikke er muligt at leve i en verden uden fejl. Der ville komme fejl på et eller andet tidspunkt – men det måtte være muligt at begrænse antallet af fejl. Det ultimative mål var at nå ned på en fejlrate på 3,4 fejl pr. en million muligheder eller 6σ (seks sigma).

Hos Motorola begyndte det under navnet The Motorola Productions System. Det var først da metoden for alvor begyndte at sprede sig, at navnet Six Sigma begyndte at tage form. Six Sigma hjalp Motorola til at spare mere end 16 mia. dollars ved at effektivisere deres processer. Dels ved at måle egne processers performance – og dels ved aktivt at arbejde med at løse de problemer, som hele tiden dukkede frem. Det er siden blevet til kernen i Six Sigma-tankegangen. Metoden betegnes ofte “DMAIC”, som i dag er grundstammen i Six Sigma-metoden.

Det store fokus på Six Sigma fra slut 90’erne og til nu kommer fra General Electrics tidligere CEO Jack Welch. Han tildeler Six Sigma en stor del af æren for GE’s store succes gennem de sidste år. Det er specielt efter Jack Welch har taget Six Sigma under sine vinger, at omtalen er blevet så massiv. Og siden da har en række virksomheder udover Motorola og GE oplevet store besparelser og øget indtjening på grund af Six Sigma

Vi bruger cookies. Når du klikker videre, accepterer du automatisk vores cookie- og privatlivspolitik. » Læs mere her
OK